Ergometr ergo_bike 8008 TRS3 – część II


Jeśli nie czytałeś części pierwszej to zapraszam.

Ergometr przyjechał w sporym kartonie ważącym ponad 40kg. Instrukcja montażu prowadzi za rękę i złożenie całego sprzętu zajęło około 30 minut. Wszystkie elementy są dobrze spasowane i widać dopracowanie konstrukcji. Wyposażenie ergometru w sportowe siodełko zamiast szerokiej kanapy i pedały zatrzaskowe zamiast nosków jednoznacznie wskazują że jest to sprzęt dla trenujących sportowców amatorów i profesjonalistów. Całość prezentuje się bardzo dobrze i profesjonalnie. Widać że sprzęt jest „Made in Germany”🙂

daum-8008trs-11

ergo_bike 8008 TRS3

 

Dopasuj go do siebie

Ergometr którego używałem w siłowni pozwalał jedynie na ustawienie wysokości siodełka. Ergo_bike pozwala na znacznie więcej. Siodełko jak i kierownica mają możliwość dopasowania zarówno w pionie jak i poziomie do wymagań kolarza. 

regulacja ustawienia kierownicy i siodła

regulacja ustawienia kierownicy i siodła

Zabrałem się więc za dokładne zmierzenie mojego startowego roweru MTB, aby jak najlepiej odzwierciedlić jego geometrię na ergometrze. Jako że ergometr wyposażony jest w kierownicę szosową  to przyjąłem chwyt górny jako odpowiednik mojej prostej kierownicy MTB. Dodatkowa nakładka triatlonowa pozwoliła mi na większą ilość chwytów, a co za tym idzie na większy komfort jazdy na ergometrze.

 

)

chwytów ci u nas dostatek🙂

Jak już wcześniej wspomniałem ergo_bike wyposażony jest w pedały zatrzaskowe. Są to pedały firmy Wellgo z systemem SPD Shimano z jednej strony i platformą z drugiej. Sam korzystam z crank’ów na rowerze ale do jazdy w domu zakupiłem specjalne buty indoor cycling – Shimano SH-FN51. Do jazdy w domu są znacznie wygodniejsze – lepsze chłodzenie i można jeździć bez skarpetek.

 

pedały Wellgo

pedały Wellgo

Z ergo_bike korzystają 2 osoby (ja i moja żona) i oczywiście goście. Dzięki prostej i szybkiej zmianie wysokości siodełka i kierownicy nie ma problemu z dostosowanie ergometru. Zmiana osoby trenującej na kokpicie następuje automatycznie przez włożenie karty SD przypisanej do osoby lub też ręcznie wybierając z menu osobę na której konto chcemy zapisać trening.

Centrum dowodzenia – kokpit

Ergometr posiada trzy wyświetlacze. 2 tekstowe wyświetlające tętno, dystans, prędkość, czas, obciążenie w watach, spalone kalorie, kadencję oraz aktualny czas treningu. Konfigurację co chcemy widzieć i na którym wyświetlaczu możemy ustawić z poziomu menu. Trzeci wyświetlacz jest graficzny i możemy na nim zobaczyć menu, profil trasy, wykres obciążenia w watach, analizę danych treningowych czy też poziom odprężenia (o tym później).
Do sterownie ergometrem używamy czterech przycisków i pokrętła, pełniącego też rolę przycisku. W sterowaniu najważniejsze jest pokrętło, które w zależności od sytuacji pozwala na nawigację po menu, steruje obciążeniem czy też zmianą biegów.

kokpit ergo_bike 8008 TRS3

kokpit ergo_bike 8008 TRS3

Kokpit pozwala nam też na odczytanie danych o maksymalnych, średnich i ogólnych wartościach czasu trwania treningu, częstotliwości pedałowania, prędkości, dystansie, obciążeniu w watach i tętnie. Poza tym określić można indywidualną ocenę poziomu sprawności fizycznej i odczytać informacje o wykonanej pracy i indeksie Body Mass. W oparciu o dane użytkownika określone zostają przemiany podstawowa i wysiłkowa, a następnie na tej podstawie rzeczywiste ilości spalonych kalorii.

 

profil etapu Tour de France

profil etapu Tour de France

Komputer pokładowy umożliwia szczegółową kontrolę procesu treningowego 4 różnych osób. Oprócz podstawowych danych takich jak: wiek, płeć, wzrost, waga, zawartość tkanki tłuszczowej kontroluje również indywidualny poziom sprawności fizycznej, częstotliwość treningów oraz wszystkie dane o procesie treningowym wraz z wartościami mocy, tętna, czasu, odległości i kJ.

Warto podkreślić że komputer pokładowy przechowuje kilkadziesiąt gotowych programów treningowych. Mamy do wyboru: 21 tras Tour de France (cała wielka pętla z 1997 roku), 3 trasy triatlonowe klasy strong man (Hawaje, Roth, Lanzarote po 180km każda) i wiele innych. Oczywiście możemy też samemu stworzyć własny trening ale o wiele wygodnie jest to zrobić z poziomu komputera (o tym później).

Trenuj samemu – Coaching

Bardzo ciekawa funkcja pozwalająca na stworzenie planu treningowego. Oczywiście to nie jest dla mnie, bo korzystam z usług Virtualtrenera🙂 ale opiszę to na przykładzie mojej żony która stosuje tą metodę.

Najważniejsze jest określenie celu. Mamy cztery do wyboru:

  • trening układu krążenia – ma na celu poprawę sprawności układu krążenia oraz profilaktykę chorób serca i arteriosklerozy.
  • redukcja wagi/tkanki tłuszczowej – celem tego rodzaju treningu jest zmniejszenie wagi ciała i zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie.
  • trening wytrzymałościowy – poprawia sprawność fizyczną i wytrzymałość.
  • trening siłowy – specjalny trening siłowy, którego głównym założeniem jest wzrost masy mięśniowej.

Moja żona, jak to kobieta – wybrała oczywiście opcję redukcji wagi/tkanki tłuszczowej🙂

Pierwsze co ergometr robi to prosi o przeprowadzenie testu sprawności fizycznej (na ergometrze oczywiście). Drugi krok to ankieta w której podajemy w jakie dni tygodnia będziemy ćwiczyć i ile czasu możemy na to poświęcić. Następnie na podstawie informacji wprowadzonych przez użytkownika (płeć, wiek, waga, zawartość tkanki tłuszczowej itp.) oraz danych z ankiety i testu sprawności wyznacza plan treningowy na najbliższy czas. Co ważne to nie jest sztywny plan. Dzięki automatycznej kontroli danych plan treningowy jest w razie potrzeby aktualizowany, co gwarantuje optymalny wzrost wyników treningowych. Komputer treningowy porównuje wprowadzane dane o wadze ciała i zawartości tkanki tłuszczowej z zakodowanymi informacjami z medycyny sportowej, weryfikując, w razie odchyleń, przebieg treningów. Również brane są pod uwagę sytuacje specjalne np. choroba, przerwa w treningu itp. Przykładowo jeśli zachorujesz i nie będziesz trenować przez tydzień to ergometr zaktualizuje plan i odpowiednio wprowadzi cię znowu w cykl treningowy.

Jak zobaczyłem jakie możliwości daje funkcja treningowa to powiem że mi szczęka opadła. Wszystkie znane mi dotąd „generatory” planów treningowych (np. polara) były statyczne i niewiele się różniły od siebie. Tutaj jest inaczej – plan treningowy jest indywidualny i wszystko byłoby OK gdyby nie małe ale. Brakuje czynnika ludzkiego🙂

Mechanika – napęd

Ergometr wyposażony jest w 28 biegów sterowanych elektroniczną przerzutką. Możemy wybrać czy chcemy używać przełożenia MTB czy też roweru szosowego. To co mnie najbardziej interesowało podczas wybory ergometru to precyzyjna i dokładna regulacja obciążenia w watach. Nie zawiodłem się.

 

mechanika ergometru

mechanika ergometru

Intensywność obciążeń regulowana jest w zakresie od 25W do 800W z krokiem co 5W. Daje nam to płynną zmianę obciążenia i co ważne z szybkim czasem reakcji. Nie ma problemu ze skokiem z obciążenia 25W na 400W w ciągu 1-2 sekund. Interwały nie stanowią już problemu🙂

Koło zamachowe jest dość ciężkie (nie znam dokładnej wagi) i razem z elektronicznie sterowanym systemem hamującym sprawia że wrażenia z jazdy są bardzo realistyczne. Przykładowo zatrzymanie się na podjeździe i próba ponownego startu jest naprawdę ciężka bez zmiany biegu na niższy.

Relaksujemy się

Trzy literki „TRS” w nazwie modelu to skrót od Technology Relax System. Kolejny gadżet do którego podszedłem z lekkim niedowierzaniem. Czy to może działać? I znowu się pomyliłem – działa🙂 TRS pozwala na znacznie szybsze zrelaksowanie się i pozbycie stresu za pomocą techniki biofeedback bazującej na elektrycznym przewodzeniu skóry (Galvanic Skin Response).

Komputer ergometru mierzy elektryczny opór skóry za pomocą małych sensorów zakładanych na palce. Uzyskane w ten sposób dane zamienione zostają w odprężającą melodię, pojawiającą się równocześnie z wyświetlanym na ekranie diagramem. Umożliwia to świadome odczucie kolejnych stopni odprężenia. W przeciągu krótkiego czasu osiągnąć można takie stany głębokiego odprężenia, które zazwyczaj możliwe są jedynie drogą żmudnego, autogenicznego treningu.

)

ja korzystam z tapczana🙂

Z tego co wyczytałem to elektryczne przewodzenie skóry zmienia się w zależności od ogólnego pobudzenia współczulnego układu nerwowego. Biofeedback GSR wykrywa zależności między stanem somatycznym i psychicznym człowieka i jest polecany dla poprawy koncentracji, panowania nad emocjami i relaksacji.

Dla mnie początkowo TRS wydawał się zbędnym gadżetem. Jednak po kilku sesjach zauważyłem że szybciej się uspokajam i jestem bardziej zrelaksowany. Teraz jak tylko mam czas to kładę się wygodnie z uniesionymi nogami i podłączam do ergometru🙂

Podsumowanie

Używam ergo_bike 8008 TRS3 od 4 miesięcy i przejechałem na nim ponad 600 km. W tym czasie poznałem możliwości jakie oferuje ergometr. Sprzęt spisuje się dobrze i uważam że to był bardzo udany zakup.

OK to na tyle w tym wpisie. W kolejnym przdstawię współpracę z komputerem i oprogramowanie. Dopiero w połączeniu z komputerem ergo_bike rozwija skrzydła :) 

)

ergo_bike 8008 TRS3 w całej okazałości🙂

5 responses to “Ergometr ergo_bike 8008 TRS3 – część II

  1. Ja wiedziałem, że to super sprzęt ale artykuł jest super napisany. W takim razie podnoszę ceny i odkładam na ergo_bike😉 A tak na poważnie to muszę się bliżej przyjrzeć możliwościom softu – jak się da zrobić współpracę z iCoache’em to będzie na prawdę super. Chodź jest to sprzęt nie dla wszystkich to uważam, że jest to znakomita inwestycja w trening, lepsza niż kolejny lepszy rower startowy.

    Dzięki za artykuł czekam na part 3 o sofcie.

  2. ergo bike współpracuje z polarami (ale o tym pewnie napisze autor w następnym tekście🙂 ) skoro dzienniczek współpracuje z polarami to czemu nie ergo bike?😀

  3. Maxwel ja kupowałem sprzęt za granicą. Poszukaj np. http://www.sport-tiedje.com/daum/ergometer.htm. Niestety przy obecnym kursie euro wychodzi dość drogo. Zobacz również tu http://www.zweirad-stadler.de/Fahrrad_Motorrad_Zubehoer/fitness.php?VID=12380598218KvfTCcGcrFTejXl&marken=daum_electronic – czytałem na forum posty osób które tam kupowały i nie było problemu. Sprzęt polecam – mój przejechał już ponad 1000 km i działa bez zarzutu.

Skomentuj

