Naturalne źródła witamin.


Witaminy oraz minerały zawarte w owocach i warzywach są znacznie lepiej wchłaniane przez ludzi organizm niż ich sztuczne odpowiedniki. Wszystkie witaminy są pochodzenia egzogennego i organizm nie jest w stanie ich sam wytworzyć dlatego dostarczane są z zewnątrz. Naszą klasyfikację rozpoczniemy od  witamin rozpuszczanych w tłuszczach czyli popularnych witamin o skrócie:

A, D, E, K.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach można bardzo łatwo przedawkować, ponieważ kumulują się w organizmie a nie są bezpośrednio wydalane z kałem lub moczem. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach należy przyjmować podczas posiłku, ponieważ tłuszcz zawarty w pożywieniu ułatwia ich wchłanianie.

Witamina A (retinol)

Występuje w marchwi, pomidorach , natce pietruszki,  morelach , brzoskwiniach jako Karoten prowitaminę A mogącą przekształcać się w witaminę A. Głównym źródłem tej witaminy są  wyłącznie w produkty zwierzęce (wątroba, jaja, mleko,tran).
Funkcje:

  • odpowiedzialna jest za szybkie gojenie się ran
  • utrzymuje skórę i błony śluzowe w prawidłowym stanie
  • niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku składnik purpury wzrokowej(rodopsyny)
  • bierze udział w syntezie hormonów i enzymów, które mają znaczenie w przemianie pośredniej węglowodanów zawłaszcza przy budowie glikogenu

    Naturalne źródło witamin

    Naturalne źródło witamin

Witamina A jest bardzo ważna w żywieniu sportowców, ponieważ bierze udział w syntezie hormonów kory nadnerczy, co wpływa na przemianę materii w pracujących mięśniach podczas reakcji stresowej (wysiłek to właśnie stres dla organizmu). Podczas intensywnych treningów kolarze bardzo często narażeni są na infekcje tzw. czyraki witamina A chroni właśnie przed tymi kłopotliwymi schorzeniami skóry.

Witamina D (kalcyferol)

Występuje w w niewielkich ilościach w produktach spożywczych  tj: tran, ryby, wątroba, mleko, śmietana, masło.
Witamina D występuje  w dwóch postaciach ergokalcyferol pochodzący z roślin np. grzyby oraz cholekalcyferol pochodna cholesterolu w organizmach zwierzęcych.

Funkcje:

  • niezbadana w gospodarce wapniowo- fosforanowej
  • konieczna do budowy kośca
  • wzmaga wchłanianie wapnia

Ponieważ witamina D powstaje w skórze z cholesterolu pod wpływem promieni słonecznych, przy nadmiernym opalaniu się  możne dojść do hiperwitaminozy. Należny pamiętać aby używać filtrów ochronnych UVB i UVA podczas nadchodzącego sezonu kolarskiego.

Witamina E (tokoferol)

Występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najwięcej witaminy E jest w oleju z kiełków pszenicy oraz całych ziarnach zbóż, sałacie, szpinaku, kapuście , czosnku, mleku, serach i jajach.
Funkcje:

  • rozrodczość i prawidłowa praca mięśni
  • zapobiega miażdżycy i chorobom nowotworowym
  • oddziaływając na przysadkę mózgową  wpływa na przemianę materii i energii w organizmie.

U kolarzy jako sportowców gdzie treningi oraz wyścigi wieloetapowe trwają dłużnej zmniejsza dług tlenowy.

Witamina K (menachinony)

Występuje w kapuście, szpinaku,  kalafiorach, pomidorach , truskawkach, ziemniakach, zbożu , orzechach włoskich.
Funkcje:

  • odpowiedzialna za proces krzepnięcia krwi
  • potrzebna do prawidłowej czynności mięśni

Przypadki jej braku są bardzo rzadkie ponieważ jednym ze źródeł jej powstawania są drobnoustroje flory jelitowej. Dłuższe podawanie salicylanów np. aspiryna, leki przeciw bólowe i przeciwgorączkowe mogą spowodować jej niedobór.

cdn….

About these ads

Dodaj komentarz

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s